Wroclavia

Nowe zastępuje stare

Dawny budynek dworca PKS-u przeszedł do historii. Niezbyt urodziwy blaszak, którego lokatorami niezwykle często były osoby bezdomne, zamienił się w morze gruzów. Nie smuci nas to szczególnie. Był brzydki, mały, brudny, śmierdzący i niefunkcjonalny. Obok dopiero co odremontowanego dworca głównego PKP wyglądał szczególnie ubogo, ponuro i smutno. Dobrze się stało, że dopełnił swoich dni. Ustąpił miejsca nowemu, a zapowiadającemu się ambitnie, projektowi architektonicznemu. W miejscu gdzie stał dawny dworzec wyrośnie wielka i nowoczesna galeria handlowa. Sam dworzec sensu stricte zejdzie do podziemia. Dosłownie. Po generalnym przebudowaniu tego miejsca, autobusy po swoich pasażerów będą nurkować w podziemia centrum handlowego, gdzie umiejscowiony będzie nowoczesny i funkcjonalny dworzec. Z zewnątrz galeria handlowa, a pod nią cudo współczesnej architektury.

Wroclavia

Będzie nosić ono dumną nazwę Wroclavia. Bez wątpienia nawiązuje ona do popularnego sloganowego określenia miasta nad Odrą. Wrocław stał się Wroclove w świadomości młodzieży, marketingowców, urzędników miejskich. Kontaminacja historycznej nazwy i angielskiego love jest także popularnym w internecie hashtagiem. Nie tylko daje do zrozumienia, że oznaczane nim wydarzenie dzieje się we Wrocławiu właśnie, ale także podkreśla admirację i miłość uczestników owego eventu do stolicy Dolnego Śląska. Dwa w jednym. Jak rozumiemy celem twórców nowego centrum handlowego było analogiczne podkreślenie uczucia do konkretnego ośrodka miejskiego. Wszystko w jednym słowie. Bardzo to zgrabne.

Nowocześnie i ekologicznie

Galeria będzie sobie liczyła przeszło 71 tysięcy metrów kwadratowych. Pomieści 200 sklepów, 7 tysięcy metrów kwadratowych przestrzeni dedykowanej biurom, 20 sal kinowych (największe kino w mieście i jedyne z technologią IMAX). No i last but not least – dworzec PKS. Koszt całej tej inwestycji przekroczy 220 milionów euro. Te ogromne pieniądze wyłożą Francuzi ze spółki inwestycyjno-deweloperskiej Unibail-Rodamco. Obiekt jest nie tylko nowoczesny, ale również ekologiczny. Inwestor zapewnia, że 300 letni dąb rosnący w pobliżu dawnego dworca zostanie zachowany i witał będzie wszystkich przybywających do nowego obiektu. Na dachu budynku zlokalizowane mają być ogrody. Co ciekawe jeden z nich – nazywany pszczelarium – ma być przeznaczony dla… pszczół. Tak, tak. To nie żart. Inwestorzy chcą by na dachu ich super nowoczesnej galerii handlowej stały ule, w których pracowite pszczoły będą wytwarzały miód. Niezwykle interesujące połączenie futuryzmu z tradycją. Oby zadziałało.

Funkcjonalnie

Chociaż po obiekcie kręciło się będzie wielu klientów oczekujących na dalszą bądź bliższą podróż, to inwestor nie zapomina o zmotoryzowanych. Do ich dyspozycji oddane zostanie 2300 miejsc parkingowych. Również rowerzyści powinni być ukontentowani. Miejsca postojowe dla jednośladów znajdą się zarówno na zewnątrz jak i wewnątrz budynku. W tym drugim przypadku ma być to nowoczesny, kryty (!) parking rowerowy. Chociaż Wroclavia będzie się musiała zmagać z liczną i niezbyt oddaloną konkurencją (dość wspomnieć leżące opodal Arkady Wrocławskie, Renomę, galerię przy Sky Towerze itd.), to jej właściciele są przekonani, że przyciągnie rocznie co najmniej 13 milionów klientów. Tak wielka inwestycja oznacza również nowe miejsca pracy. W nowym gmachu dworca zatrudnienie znaleźć ma około 1500 osób.

Do Wrocławia autobusem

Integralną częścią nowej galerii handlowej będzie dworzec PKS. Po zakończeniu budowy wszyscy pragnący się do Wrocławia dostać, bądź z niego wyjechać, za pomocą autobusu, otrzymają do swojej dyspozycji ponad 5000 metrów kwadratowych nowoczesnego terminalna. Jak dawniej całością zarządzać będzie spółka Polbus. W projekcie nie przeznaczono miejsca parkingowego dla licznych zjeżdżających do stolicy Dolnego Śląska pojazdów. Autobusy będą podjeżdżać na perony, zabierać zainteresowanych i ruszać w trasę. Bilety zakupimy dwa piętra wyżej na poziomie 0. Właściwy dworzec umiejscowiony jest głęboko pod ziemią, na poziomie -2. Oczywiście aby dostać się na jego teren nie trzeba będzie wchodzić do galerii. Można to uczynić bezpośrednio z ulicy. Zakładamy jednak (podobnie jak inwestor), że wielu oczekujących uda się do położonej nad ich głowami galerii handlowej, by dokonać zakupu niezbędnych w podróży akcesoriów czy wiktuałów.

Wroclavia ma zostać ukończona jesienią 2017. Choć z reguły jesteśmy sceptyczni co do dotrzymania terminów zakończenia inwestycji użyteczności publicznej (jaką bez wątpienia jest dworzec PKS), to połączenie jej z prywatnym przedsięwzięciem handlowym pozwala mieć nadzieję na terminowe oddanie do użytku kolejnego wrocławskiego obiektu. Oby tak się stało.

Dobry nocleg u celu podróży

Jako Vanilla Hostel z radością witamy każdą kolejną inwestycją podnoszącą jakość życia we Wrocławiu, poziom jego atrakcyjności (zarówno wizualnej jak i kulturowej) i nowoczesności architektonicznej. Tym razem cieszymy się podwójnie, bo nowa inwestycja zlokalizowana jest bardzo blisko naszego hostelu. Wszyscy goście, którzy przyjeżdżają do Wrocławia komunikacją zbiorową będą mogli już niedługo korzystać z nowoczesnych, czystych i funkcjonalnych dworców. Kolejowy funkcjonuje w tej formie już od 2012 roku. Autobusowy będzie od 2017. Zachęcamy by gród nad Odrą. A jeśli już podjęliście państwo decyzję, to skierujcie swoje kroki do Vanilla Hostel Wrocław. U nas znajdziecie tanie noclegi, w doskonałych warunkach (każdy pokój ma łazienkę, telewizję, internet) i przystępnych cenach. Czy jeszcze musimy zachęcać? ;)

Comments

comments

LEAVE A REPLY

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *